Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

26 februari 2015

Donuts

Tegenwoordig lees ik vaak dingen zoals: gemaakt zonder boter, zonder suiker, zonder tarwebloem, ... ja met wat dan wel vraag ik me dan af? Blijkbaar zijn er intussen kinderen al ondervoed doordat ze steevast "superfood" voorgeschoteld krijgen. En wat blijkt: ze zijn ondervoed. Op tijd en stond mag er dus zeker gezondigd worden! In een gevarieerd voedingspatroon is er plaats voor wat vet en suiker.

Uiteraard pleit ik hier nu niet dat je ineens 5 donuts naar binnen moet gaan spelen. Alles met mate!

En laat nog wat over voor de anderen ;-) !


Donuts, en op de achtergond ook Berlijnse bollen
Wat heb je nodig?

Product
10 stuks
30 stuks
60 stuks
Tarwebloem
833 gr
2,5 kg
5 kg
Suiker
13,3 gr
40 gr
80 gr
Boter
100 gr
300 gr
600 gr
Gist
67 gr
200 gr
400 gr
Water
417 ml
1,25 liter
2,5 liter
Zout
10 gr
30 gr
60 gr
Fondant
1 kg
3 kg
6 kg
Chocolade 811
333 gr
1 kg
2 kg


Wat moet je doen?
  • Maak een soepel deeg op de klassieke wijze. (*)
  • Laat rijzen tot een verdubbeling van de omvang.
  • Verdeel het deeg in stukjes van 50 gr en bol op.
  • Duw met je duim een gaatje in het midden en draai het deeg even rond je duim.
  • Leg de donuts per drie of vier op een reepje bakpapier van ca. 8 cm breed.
  • Laat ca. 25 minuten rusten.
  • Verwarm de frituurolie tot 170°C.
  • Laat de reepjes bakpapier in de olie zakken, zo glijden de donuts mooi in de olie.
  • Bak ze ca. 3 minuten langs elke kant goudbruin in olie ( 170°C ).
    Bestrooi met fijne kristalsuiker.

  • Nuttige informatie :
    •   Je kunt het deeg ook uitrollen en de donuts met een ronde uitsteker ui het deeg steken.
    •   In het midden gebruik je dan een kleinere uitsteker om het gaatje te maken.
    •   Je kunt de donuts versieren met fondant in verschillende kleuren. 
(*) Met de hand of machine
  • Maak met de bloem een fonteintje op je werkblad.
  • Giet het water in het midden van het fonteintje en los daar de gist in op.
  • Leg het zout en het bereidingsmiddel aan de buitenkant van het fonteintje.
  • Meng de bloem met het water en werk van binnen naar buiten.
  • Zorg dat het zout als laatste mee gemengd wordt.
    Kneed totdat je een soepel deeg hebt.
  • Controleer of je een “vliesje” kunt trekken.
  • Bol het deeg op en laat het  rijzen tussen een deegkleedje.

4 opmerkingen:

  1. Deze zien er zo lekker uit, hier moet je wel eens voor zondigen!!!!
    Groetjes
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had een keer donuts gemaakt maar door de olie vond ik ze zo hard aan de buitenkant en niet zoals bijv. Die van de AH dat ze helemaal zacht zijn. Is deze buitenkant ook zo? Wil zo graag een vergelijkbaar recept als die van de AH.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik kan niet vergelijken met die van AH... ik koop amper nog iets dat ik niet zelf heb gemaakt. Deze zijn wel zacht. Het is alweer een tijdje geleden dat ik er gemaakt heb. Ik zou zeggen, probeer het eens. Misschien had je ze te warm gebakken? of te lang?

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...