Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

20 maart 2014

Foodblogevent: Appel-yoghurtcake met minder suiker

De WGO (Wereld GezondheidsOrganisatie) heeft eerder deze maand het advies gegeven om onze dagelijkse hoeveelheid suiker te halveren: van 50mg naar 25 mg per dag. Dat is ongeveer 5,5 klontje suiker.
We weten al langer dat overmatig gebruik van suiker (en tevens zout en vet) slecht is voor onze gezondheid. En vaak hebben we niet eens door dat we suiker consumeren. De voedingsindustrie speelt daarin een cruciale rol. Onderzoeksjournalist Michael Moss heeft hierover het boek geschreven : Zout, Suiker, Vet.
Er is dus dringend werk aan de winkel, en gelukkig komt er meer en meer weerstand.

Dus zelf een lekkere cake met minder suiker maken? Jawel, dat kan. Ik kwam dit recept tegen in de Krantenbijlage van de Gazet van Antwerpen van zaterdag 15 maart. Hierin stond een interview met Thomas Van de Water, auteur van het boek "Diabeet". Hij heeft ook een blog die ik vanaf nu zeker zal volgen.

Mijn interesse was direct gewekt en ging meteen aan de slag.


Yoghurt is zo een beetje mijn verslaving: iedere dag eet ik mijn al dan niet plantaardig potje yoghurt. Al moet je ook hier opletten dat je er eentje kiest met niet te veel suiker. Yoghurt natuur is uiteraard het beste alternatief, en je kan hier zelf fruit aan toevoegen. Ik hou wel van de zurige smaak van yoghurt.

In de keuken kan je yoghurt trouwens op verschillende manieren verwerken: Tzatziki, Raita, marinade, en inderdaad ook in bakrecepten wordt het vaak gebruikt.

Deze cake is luchtig, vol van smaak, en je mist absoluut de suiker niet!
Laten we er dus aan beginnen.




Wat heb je nodig?

4 appels
300 gr zelfrijzende bloem
1 tl bakpoeder
100 gr suiker
1 zakje (8 gr) vanillesuiker (heb ik weggelaten en wat vanille extract gebruikt)
3 eieren
75 ml plantaardige olie
250 ml magere yoghurt (ik heb de Griekse yoghurt van het merk Delhaize genomen)

Wat moet je doen?

Verwarm de oven voor op 175°C.
Schil de appels, verwijder klokhuis en snijd 3 van de  4 appels in blokjes.

Doe de zelfrijzende bloem, bakpoeder, suiker, eieren, olie en yoghurt in een mengkom. Meng dit alles tot een beslag. (mixer of keukenmachine).
Voeg de appelblokjes toe.

Vet een bakvorm in en vul hem met het beslag.
Snijd de overgebleven stukjes appel in schijfjes en schik hem erop.

Bak de cake gedurende ongeveer 40 minuten in de oven.

Je kan hiervan ook 16 cupcakes maken, 20 minuten bakken is dan voldoende.

http://hetfoodblogevent.blogspot.be/




3 opmerkingen:

  1. Ik denk dat ik dit receptje eens ga proberen in cupcakes. Klinkt alleszins verleidelijk.
    Succes met het foodblogevent.
    Sarah - Tasting Lifestyle

    Http://tastinglifestyle.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, ik ga hem ook eens proberen denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...